
![]()
Nauczyciel biblioteki - Eleonora Kroczyńska
Kochani!
W szkolnej bibliotece tętni życie. Księgozbiory podręczne dla małych i dużych są cały czas przez Was wykorzystywane. Kącik czytelniczy na każdej przerwie oblegany. Kochacie książki i to jest dla bibliotekarza niezwykła sprawa!Pewnie macie w swoich domach własne zbiory literatury dziecięcej. Pamiętajcie, że każdej przeczytanej książce można przedłużyć życie. Zamiast odstawiać ją na półkę, warto podać dalej. Niech czytają inni.
![]()
W związku z tym rozpoczynamy konkurs przynoszenia do biblioteki swoich książeczek, niezniszczonych, w dobrym stanie, z przeznaczeniem dla dzieci. Niniejszym ogłaszam szkolną akcję ZOSTAW PO SOBIE PAMIĄTKĘ. Trwa cały rok szkolny. Czekamy na Wasze książeczki. Pamiętajcie tylko o tym, aby zapytać rodziców, czy możecie wynieść je z domu i podarować szkolnej bibliotece. My chętnie przytulimy każdą z nich i damy jej nową szansę, by ożyć.

to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji nasza biblioteka zaplanowała szereg działań na rzecz czytelnictwa.Zaczynamy od pierwszego wyzwania. Do naszej malutkiej skrzyneczki marzeń od 1 pażdziernika wrzucamy karteczki z odpowiedzią na pytanie "Jaką książkę chciałbyś mieć w bibliotece?". Komiksy? Bajki? Atlasy? Powieści? Kryminały?Konkretne serie opowiadań?Dzięki przystąpieniu naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa możemy urzeczywistnić Wasze marzenia. Zatem pomyślcie, podejdźcie do bibliotekarza, pobierzcie karteczkę, wpiszcie swoją propozycję i wrzućcie ją do skrzyneczki. To ważne, aby w bibliotece znalazły się książki, od których nie można się oderwać.

Po raz drugi nasza szkoła otrzymała dofinansowanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Cieszymy się bardzo, bo otrzymaliśmy fundusze na zakupy książek, elementów wyposażenia oraz działania promujące czytelnictwo. Zakupy będziemy realizować już wkrótce. Lista zakupowa została już utworzona i przedstawiona Radzie Rodziców oraz Samorządowi Uczniowskiemu do zaopiniowania. Mamy zielone światło.
Co to jest NPRC?
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. - przygotowany przez Radę Ministrów i realizowany w latach 2021-2025 - obejmuje trzy priorytety. Priorytet trzeci, który skierowany jest do bibliotek szkolnych oraz bibliotek pedagogicznych, nadzoruje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dotyczy on wspierania bibliotek w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci oraz młodzieży, w tym zakupu nowości wydawniczych oraz wyposażenia pomieszczeń bibliotecznych.
Od czego zaczynamy?
W czytelni powstała skrzyneczka marzeń. Do niej każdy uczeń może wrzucić swoje propozycje czytelnicze. Czekamy na sugestie do końca października. Wasze zdanie jest ważne. Skrzyneczkę otworzymy 31 października i zapisane propozycje „dorzucimy” do naszej listy zakupowej. Mam nadzieję, że w grudniu książki będą gotowe (opieczętowane i zakodowane kodem kreskowym) do udostępniania.
Już wkrótce otworzymy dział “NOWOŚCI z NPRC”.
A w bibliotece świętujemy! Zgodnie z założeniami i realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa rozpoczęliśmy w naszej bibliotece cykl spotkań i akcji zatytułowanych „Słowo, które łączy, tłumaczy i leczy”. 29 września 2025 roku obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Patronką tego święta jest poetka i pisarka - Janina Porazińska. Na ten dzień przypada rocznica jej urodzin. W czytelni wyłożyliśmy więc literaturę jej autorstwa i rozpoczęliśmy na długiej przerwie turniej głośnego czytania. Wszystkie wybrane teksty łączyły nas z naturą i jej kojącą mocą. Każdy uczestnik z klas I-VIII był zwycięzcą tego bibliotecznego wydarzenia i otrzymał mały upominek. Gratulujemy pasji i odwagi!
BIBLIOTEKA dla każdego! Październik w bibliotece upływa pod znakiem czytelniczych interakcji i literackich wyzwań. Gdy tylko skończyły się próby kabarecistów do szkolnego jubileuszu, rozpoczęły się spotkania otwarte na długich przerwach. Dzisiaj biblioteka pękała w szwach. Wypełniła się czytelnikami, którzy wzięli udział w turnieju „Zagadkowy zawrót głowy”. Ponad 30 uczestników aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązywało literackie, matematyczne i językowe łamigłówki. Zgodnie z tegorocznym przesłaniem naszej biblioteki - „Słowo, które łączy, tłumaczy i leczy” - zadbaliśmy o aspekt integracyjny (uczniowie klas I-VIII w jednym miejscu i na jednym konkursie), wiedzowy (zagadki z baśni wszystkim znane) i terapeutyczny (ruch, śmiech i wygrana dla każdego!). Ten, kto pomyślnie rozwiązał 5 zagadek, wyszedł z małym upominkiem. Gratuluję!
Biblioteka jest miejscem, w którym skupiają się wszelkie działania dydaktyczno - wychowawcze powiązane ściśle z planem dydaktyczno - organizacyjny szkoły. Przygotowuje uczniów do samodzielnej pracy. Uczniowie muszą wynieść ze szkoły umiejętność szukania i użytkowania informacji, potrzebę korzystania z różnych źródeł wiedzy. Zdobędą ją głównie w dobrze prowadzonej bibliotece szkolnej, gdyż jest ona jedyną i pierwszą zarazem biblioteką, z którą człowiek w ciągu swego życia musi się zetknąć.
Posiada w swoim księgozbiorze książeczki i czasopisma dla najmłodszego czytelnika, bajeczki dla dzieci od trzeciego roku życia i oddziału przedszkolnego. Poza lekturami prezentuje bogatą ofertę beletrystyki skierowaną do młodzieży i nauczycieli.
Czytanie książek wyrabia w dzieciach dążenie do samokształcenia, zainteresowania światem zewnętrznym, pobudza wyobraźnię i kreatywność. Przyczynia się do szerokiego rozumienia rozwoju. W dzisiejszym świecie wiedza kształtuje byt. Warto promować czytelnictwo. Biblioteka wraz z rozbudowaną czytelnią ma spore możliwości promocji czytelnictwa.
Biblioteka oprócz udostępniania zbiorów obsługuje ksero, drukuje materiały potrzebne nauczycielom na lekcje, organizuje wiele imprez kulturalnych dla szkoły i środowiska. Tu znajduje się bogaty księgozbiór podręczny, multimedia, płyty CD. Wyposażona jest w komputer multimedialny do przeglądania katalogów bibliotecznych i encyklopedii multimedialnych. W czytelni uczniowie, nauczyciele czy rodzice na miejscu mogą poszukać interesujące ich informacje. Czytelnia w SP 2 jest miejscem pracy samokształceniowej ucznia i nauczyciela. Nauczyciel bibliotekarz stara się być przewodnikiem po świecie informacji dla wszystkich żądnych wiedzy.
Biblioteka organizuje zajęcia pozalekcyjne, czas wolny uczniów
- zajęcia koła plastycznego – na których uczniowie rozwijają swoje zainteresowania i zdolności manualne, przynależą do grupy, w której promowane są ich talenty, zdobywają uznanie kolegów, nauczycieli, osiągają wysokie wyniki w konkursach, wzmacniają poczucie własnej wartości;
- zajęcia koła czytelniczo-medialnego – dla uczniów, którzy chętnie pomagają w pracy biblioteki
Nie bez znaczenia jest fakt, iż czytelnia jest miejscem do którego dzieci chętnie przychodzą nie tylko aby wypożyczyć książkę, czy coś przeczytać, ale dlatego, że czują się tu dobrze i bezpiecznie o czym świadczy liczna frekwencja odwiedzin. Dzięki współpracy i konkursowi „Zostaw po sobie pamiątkę” wzbogaciliśmy się w liczne czasopisma, które w każdej przerwie są chętnie czytane przez dzieci.
Praca naszej biblioteki skupia się wokół następujących dziedzin:
- działalność programowa
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
- działalność kulturalna
- współpraca ze środowiskiem lokalnym
- innowacyjne działania biblioteki
- działalność opiekuńczo - wychowawcza
- ”Zostaw po sobie pamiątkę"-zbieramy lektury, książki i czasopisma do biblioteki (całoroczny)
- Zagadki biblioteczne dla klas I-VIII. Rozlosowywanie 50 nagród (wrzesień, marzec, maj)
- Zagadki biblioteczne dla nauczycieli "Bajki z dzieciństwa" (wrzesień)
- " Kartka dla Niepodległej " -konkurs skerowany doi uczniów klas I -III poświęcony 100 rocznicy odzyskania niepodligłości (listopad)
- Słupsk moje miasto - dla klas I-VIII, wykonanie makiety miasta, osiedla, dzielnicy (luty)
- Wzorowy czytelnik (czerwiec)

Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru)
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą
- Dorota Gellner, Wścibscy
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie
- Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty)
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata
- Maria Krüger, Karolcia
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
- Joanna Papuzińska, Asiunia
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
- Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
- Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
- Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
- Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
- John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty)
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
- wybrane podania i legendy polskie
- wybrane baśnie polskie i europejskie
- wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym Rota Marii Konopnickiej).
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE klasa 4-6
W klasach 4-6 obowiązkowo co najmniej dwie pozycje w każdym roku szkolnym:
- Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów
- Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
- Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)
- Justyna Bednarek, Dom nr 5
- Paweł Beręsewicz, Wszystkie lajki Marczuka
- Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
- Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów
- Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
- Carlo Collodi, Pinokio
- Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak
- Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie
- Arkady Fiedler, Dywizjon 303
- John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu
- Olaf Fritsche, Skarb Troi
- Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze
- Emilia Kiereś, Rzeka
- Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli
- Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy, Bankructwo małego Dżeka
- Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
- Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka/span>
- Barbara Kosmowska, Paweł Beręsewicz i inni, Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach
- Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie), Topsy i Lupus
- Selma Lagerlöf, Cudowna podróż
- Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty)
- Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty)
- Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe
- Kornel Makuszyński, wybrana powieść
- Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo
- Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek
- Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
- Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść
- Ewa Nowak, Pajączek na rowerze
- Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa
- Sat-Okh, Biały Mustang
- Longin Jan Okoń, Tecumseh
- Raquel Jaramillo Palacio, Cudowny chłopak
- Katherine Paterson, Most do Terabithii
- Sara Pennypacker, Pax
- Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny
- Bolesław Prus, Katarynka, Placówka, Zemsta
- Rick Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy
- Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa, W pustyni i w puszczy
- Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża
- Nicolas Sparks, Jesienna miłość
- Marcin Szczygielski, Teatr Niewidzialnych Dzieci, Arka czasu
- Alfred Szklarski, wybrana powieść
- Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera
- Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze
- Danuta Wawiłow, Natalia Usenko, Wierzbowa 13. Opowieści z Wierzbowej 13
- Louis de Wohl, Posłaniec króla
- Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Stan splątania
- Marcus Zusak, Złodziejka książek
- wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska-Curie, Jan Paweł II i inni)
- inne utwory literackie i teksty kultury, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże
Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
- Charles Dickens, Opowieść wigilijna
- Aleksander Fredro, Zemsta
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
- Adam Mickiewicz, Dziady część II
- Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
- Juliusz Słowacki, Balladyna
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
- Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
- Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
- Sławomir Mrożek, Artysta
- Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
- Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)
- wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto wybrane wiersze: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Bolesława Leśmiana, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, oraz aforyzmy Stanisława Jerzego Leca
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE klasa 7-8
W klasach 7-8 obowiązkowo co najmniej jedna pozycja w każdym roku szkolnym:
- Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów
- Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
- Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)
- Justyna Bednarek, Dom nr 5
- Paweł Beręsewicz, Wszystkie lajki Marczuka
- Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
- Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów
- Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
- Carlo Collodi, Pinokio
- Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak
- Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie
- Arkady Fiedler, Dywizjon 303
- John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu
- Olaf Fritsche, Skarb Troi
- Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze
- Emilia Kiereś, Rzeka
- Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli
- Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy, Bankructwo małego Dżeka
- Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
- Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka/span>
- Barbara Kosmowska, Paweł Beręsewicz i inni, Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach
- Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie), Topsy i Lupus
- Selma Lagerlöf, Cudowna podróż
- Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty)
- Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty)
- Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe
- Kornel Makuszyński, wybrana powieść
- Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo
- Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek
- Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
- Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść
- Ewa Nowak, Pajączek na rowerze
- Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa
- Sat-Okh, Biały Mustang
- Longin Jan Okoń, Tecumseh
- Raquel Jaramillo Palacio, Cudowny chłopak
- Katherine Paterson, Most do Terabithii
- Sara Pennypacker, Pax
- Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny
- Bolesław Prus, Katarynka, Placówka, Zemsta
- Rick Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy
- Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa, W pustyni i w puszczy
- Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża
- Nicolas Sparks, Jesienna miłość
- Marcin Szczygielski, Teatr Niewidzialnych Dzieci, Arka czasu
- Alfred Szklarski, wybrana powieść
- Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera
- Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), Ziele na kraterze
- Danuta Wawiłow, Natalia Usenko, Wierzbowa 13. Opowieści z Wierzbowej 13
- Louis de Wohl, Posłaniec króla
- Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Stan splątania
- Marcus Zusak, Złodziejka książek
- wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska-Curie, Jan Paweł II i inni)
- inne utwory literackie i teksty kultury, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże
-
1. Biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły, a także rodzicom.
2. Ze zgromadzonych w bibliotece książek, czasopism i audiobooków korzystać można:
-wypożyczając je do domu
- czytając lub przeglądając na miejscu
3. Biblioteka czynna jest codziennie zgodnie z zatwierdzonym i wywieszonym planem zajęć.
4. Jednorazowo można wypożyczyć 2 książki na okres 2 tygodni /w tym audiobooki/
z możliwością przedłużenia wypożyczeń na kolejny okres.
5. Biblioteka pełni również funkcję czytelni zgodnie z tygodniowym planem zajęć.
6. Do czytelni wchodzi się bez okryć wierzchnich i tornistrów.
7. W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
8. Czytelnik odpowiada za wypożyczone przez siebie książki i audiobooki. W przypadku ich zniszczenia lub zgubienie zobowiązany jest zwrócić bibliotece taką samą książkę lub audiobook. W zamian rodzic może również zwrócić inną pozycję wskazaną przez bibliotekarza, odpowiadającą aktualnej wartości rynkowej zniszczonej/zagubionej książki lub audiobooka.
9. Uczniowie i pracownicy, którzy z niej odchodzą, zobowiązani są do wcześniejszego rozliczenia się z biblioteką. Służy do tego tzw. obiegówka, na której nauczyciel-bibliotekarz zamieszcza stosowną adnotację.
10. Wszystkie wypożyczone książki muszą być zwrócone do biblioteki najpóźniej na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego.
11. Zwrot podręczników dokonywany jest zgodnie z grafikiem ustalonym przez nauczycieli biblioteki szkolnej.
12. Uczeń ma prawo wypożyczyć książki na okres ferii oraz wakacji, pod warunkiem, że na jego koncie bibliotecznym nie ma żadnych zaległości i zwrócił wszystkie podręczniki. Za wypożyczenia na okres wakacji uznaje się wypożyczenia dokonane po 20 czerwca. Książki te powinny być zwrócone w ciągu dwóch pierwszych tygodni września.
13. Biblioteka przyjmuje od uczniów wartościowe, niezniszczone książki/audiobooki. Uczniowie zgodnie z regulaminem WSO otrzymują w zamian punkty z zachowania. Nauczycielbibliotekarz ma prawo odmówić przyjęcia książki/audiobooka do księgozbioru biblioteki szkolnej.
14. Nieprzestrzeganie REGULAMINU BIBLIOTEKI będzie sankcjonowane zgodnie z WSO i może wpłynąć na obniżenie oceny z zachowania.
Regulamin pozytywnie zaopiniowany i zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 01.09.2025 roku
Dyrektor szkoły
REGULAMIN CZYTELNI
- Do korzystania z czytelni jest upoważniony każdy uczeń naszej szkoły.
- Teczki i torby zostawiamy przed wejściem w wyznaczonym miejscu.
- Do czytelni wchodzimy bez jedzenia.
- Zachowujemy ciszę.
- Czytelnik swoim zachowaniem nie przeszkadza innym czytelnikom.
- W czytelni możemy korzystać ze wszystkich zbiorów bibliotecznych, tj. ze zbiorów czytelni i wypożyczalni.
- Wykorzystane czasopisma odnosimy na ustalone miejsce, książki oddajemy bibliotekarzowi.
- Książki i czasopisma należycie szanujemy.
- Czytelnia jest otwarta codziennie w godzinach obecności dwóch nauczycieli bibliotekarzy.dla uczniów nie przestrzegających postanowień regulaminu.Z internetu można korzystać jedynie w celach dydaktycznych.wyproszeni z czytelni i odprowadzeni do świetlicy szkolnej.komórkowych.
- Podczas przebywania w czytelni zabrania się korzystania z telefonów
- Czytelnicy zachowujący się głośno, łamiący zasady regulaminu mogą być
- Stanowiska komputerowe są udostępniane jedynie pod opieką nauczyciela.
- Nauczyciel ma prawo stosowania przewidzianych w statucie szkoły sankcji.
REGULAMIN - WSPÓŁZAWODNICTWA UCZNIÓW - „WZOROWY CZYTELNIK”
1. Każdy uczeń może zostać „Wzorowym Czytelnikiem.”
2. Chęć udziału we współzawodnictwie uczeń musi zgłosić w bibliotece szkolnej do końca kwietnia każdego roku szkolnego.
3. Konkurs trwa od 1 kwietnia do 7 czerwca każdego roku.
4. Wyboru laureatów konkursu „Wzorowy czytelnik” dokonuje się w dniach do 12 czerwca czerwca każdego roku.
5. Wyboru laureatów dokonuje komisja pod przewodnictwem p. Ewy Maleszki
6. Tytuł „Wzorowy czytelnik” przyznawany jest na 1 rok szkolny.
7. Zwycięstwo w konkursie wiąże się z otrzymaniem dyplomu i nagrody książkowej.
8. Laureatem konkursu zostaje ten uczeń, który uzyska najwięcej punktów za poniższe osiągnięcia:
a) przoduje w ilości wypożyczonych i przeczytanych książek z biblioteki szkolnej,
b) dokonuje świadomego wyboru książek do wypożyczenia,
c) oddaje wypożyczone książki zgodnie z regulaminem biblioteki,
d) korzysta z czytelni szkolnej,
e) korzysta ze zbiorów innych bibliotek,
f) szanuje książki,
g) uzyska bardzo dobrą ocenę ze znajomości lektur od nauczyciela polonisty,
h) uzyska bardzo dobry wynik z testu przeprowadzonego przez komisję, dotyczącego znajomości literatury dodatkowej,
9. Listę literatury dodatkowej ustala co roku komisja w ilości:
3 pozycje dla klas 1
3 pozycje dla klas 2
3 pozycje dla klas 3 - 4
3 pozycje dla klas 5 – 6
3 pozycje dla klas 7 - 8
10. Laureatów konkursu wybiera się w przedziałach wiekowych:
klasy 1 klasy 3 – 4 klasy – 7- 8
klasy 2 klasy 5 - 6
Maksymalna ilość punktów za poszczególne osiągnięcia - 10 pkt.
11. Oceny poz. a-f dokonują pracownicy biblioteki, Oceny poz. g dokonują nauczyciele poloniści,









